loader
loaderloader
דף הבית > חדשות סיפתח > המגזר העולה- המגזר הרביעי

המגזר העולה- המגזר הרביעי

פורסם ב20/05/2014
ע"י אלעד כהן
לצידם של שלושת המגזרים המוכרים המהווים את הבסיס לפעילויות הממשלתית, העסקית והחברתית, צץ לו בשנים האחרונות מגזר חדש, המגזר הרביעי, המשלב פעילות עסקית לצד תרומה לקהילה.

כדי לעמוד על אופיו של המגזר הרביעי, נסקור בקצרה את שלושת המגזרים הראשונים שקדמו לו והביאו במידה רבה להולדתו של המגזר הרביעי.

המגזר הראשון: המגזר הראשון הוא המגזר הציבורי, והוא זה שאחראי על ניהול ענייני המדינה. המערכת הביורוקרטית המאפשרת קיום חיים מסודרים במדינה היא זו אשר נכללת בהגדרת המגזר הראשון. כל המשרדים הממשלתיים, מערכת המשפט, שיטור, צבא ביטוח לאומי ועוד גופים רבים וחשובים המאפשרים חיים במדינה מסודרת ומאורגנת נמנים על המגזר הראשון. מקורות המימון של מגזר זה הם אנו- האזרחים, המשלמים מיסים בכדי לממן את פעילויות המגזר הראשון המאפשרות, כאמור, חיים נורמאליים ומסודרים במדינה .

המגזר השני: המגזר השני הנו המגזר הפרטי. הכֹח המניע את הסקטור הפרטי הנו מקסום הרווח המגיע לכיס הבעלים. הדרך להשיג מטרה זו היא ע"י בניית בתי עסק המוכרים שרותים מסוימים למשל תיקונים אצל בעלי מקצוע, יעוץ משפטי אצל עורכי דין, וכו' או מוצרים כמו מכשיר הסלולארי שבידיכם, נופש, ביטוחים ועוד. מקורות המימון של המגזר השני הם משקיעים פרטיים או משקיעים חיצוניים (שגם אצלם המוטיבציה מונחית רווח כלכלי).

המגזר השלישי: המגזר השלישי פועל במקומות אליהם לא מגיעה המדינה ובו לא מטפל הסקטור העסקי. על פי רוב מדובר בפעילות חברתית המתקיימת ללא כוונת רווח ע"י ישות משפטית הנקראת מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח). המוטיבציה המניעה מגזר זה הנה תיקון חברתי, שינוי ושיפור החברה בה אנו חיים והיא ממומשת באמצעות פעולות שונות הנעשות למען הקהילה. מקורות המימון של מגזר זה הם בדרך כלל תרומות של אנשים פרטיים, חברות עסקיות ולעיתים הוא מגובה גם בתמיכה ממסדית של הממשלה או גופים מטעמה.

מהו, אם כן המגזר הרביעי?

המגזר הרביעי: כורך את המגזרים השני והשלישי ומציג תפיסה עסקית שונה מזו המסורתית- תפיסה הרואה בתרומה לקהילה ערך בפני עצמו המשולב בפעילות העסקית השוטפת של בית העסק.

בספרו "עולם ללא עוני" טוען הפרופסור לכלכלה, זוכה פרס נובל לשלום מוחמד יונס (בתמונה למטה), אחד מאבות המגזר הרביעי (ומחלוצי השימוש במונח זה), כי חשוב שלחברות כלכליות באשר הן, תהיה אג'נדה חברתית שתהיה כרוכה בפעילות העסקית השוטפת.מוחמד יונס

בראיון שנערך לפני זמן מה עם חנוך ברקת, מייסד קרן דואליס המשקיעה במיזמים חברתיים הוא אמר "מדובר בחברות שהוקמו במטרה להרוויח, בדומה לחברות מהמגזר הפרטי, למעט שני הבדלים משמעותיים:

1. המטרה הראשונית בהקמת החברות היא חברתית ליצירת קהילה טובה יותר.
2. בעלי החברות אינם עסוקים במקסום הרווחים עבור עצמם, אלא הרווחים חוזרים כחלק מהתוכנית העסקית אל החברה במטרה להמשיך ולהשקיע בקהילה."

עוד אומר ברקת כי במגזר הרביעי כולם מרויחים: הבעלים, המשקיעים, העובדים והקהילה, אלא שהקהילה מרויחה קצת יותר בעוד שהבעלים קצת פחות."

ישנן מספר דוגמאות לעסקים חברתיים הפועלים בישראל, חלקם הגיעו לכדי מימוש הפוטנציאל, וחלקם בדרך:

פורטל סיפתח: הושק במאי 2012, ומהווה שער כניסה לאינטרנט. בדומה לפורטלים אחרים גם בו ניתן למצוא מגוון עצום של קישורים המאוגדים במדריך אתרים ומדריך עסקים. מה שמייחד את פורטל סיפתח זו העובדה שמחצית מרווחי האתר מיועדים לתרומה חברתית על פי בחירת הגולשים אשר בהגיעם לראשונה לאתר נקראים לאמץ עמותה שעם ערכיה הם מזדהים, ולמטרותיה הם מעוניינים שסיפתח יתרום מרווחיו. מעתה ואילך, כל פעולה הנעשית דרך האתר ומניבה כסף תהווה מקור תרומה לעמותות השונות. מעבר לכך מודגשים מאוד בתכני האתר מאמרים שמקורם במגזר השלישי ובדגש על העמותות השונות, ומאפשרים לעמותות קבלת במה מרכזית, מעין שופר להביא מדבריהן. אלעד כהן, מנהל האתר מספר: "הרעיון הוא פשוט-  ליצור זיקה בין הגלישה באינטרנט ותרומה לקהילה. בכל פעם שמזמינים דרך האתר נופש דרך אחד מאתרי התיירות שבו, או להבדיל קוראים לאינסטלטור, חשמלאי או כל בעל מקצוע אחר נוצר ערך, אותו אנו מתרגמים בהמשך לתרומה לקהילה."

 

מסעדת ליליות: (מתוך אתר המסעדה)ייחודה של מסעדת ליליות הוא המיזם החברתי שפועל במסגרתה לשיקומם של בני נוער בסיכון, בשיתוף עם עמותת עלם, העמותה לנוער במצבי סיכון בישראל. כל שנה ליליות מכשירה ומעסיקה במסעדה 15 בני נוער, שנפלטו ממסגרות חינוכיות, אשר רוכשים הדרכה, ליווי ותעסוקה לתקופה של כשנה וחצי. לצורך כך הוכשר צוות מסעדה ייעודי, כולל עובדת סוציאלית, המלווים את בני הנוער בתהליך. הכשרה זו מקנה להם מקצוע מבוקש ומציידת אותם לראשונה בחייהם בכלים להשתלבות בחברה כאזרחים תורמים.

 

הידעת? פורטל סיפתח תורם מחצית מרווחיו לעמותות ומלכ"רים על פי בחירת הגולשים. כל שצריך לעשות הוא להגדיר את סיפתח כדף הבית, לאמץ עמותה כלבבך ו..לגלוש כרגיל. זו ה-דרך לייצר תרומה כספית חברתית מבלי להכניס את היד לכיס.

על מנת לאשר בעלות על מודעת העסק הנכם מתבקשים להזין את פרטי האימייל שלכם וללחוץ על כפתור "שלח".

תודה.
נשלח אליך אימייל לאישור כתובת המייל. אנא בדוק את תיבת המייל שלך ולחץ על הקישור שבמייל לצורך הפעלת פרטי הגישה שלך.

שגיאה.
אימייל כבר רשום במערכת או פרטים שנשלחו אינם נכונים.