loader
loaderloader
דף הבית > חדשות סיפתח > עמותות חינוכיות בישראל

עמותות חינוכיות בישראל

פורסם ב20/05/2014
ע"י אלעד כהן
מאמצע שנות התשעים חלה תמורה בתפיסת הציבור בנוגע לאחריות לאיכות החינוך בישראל. אם בעבר הגישה הייתה שאחריות זו נופלת באופן בלעדי על כתפי משרד החינוך הרי שכיום ניכרת מגמה של התערבות בעשייה החינוכית באמצעות עמותות וארגונים ללא מטרות רווח.

מחקרים מקיפים בנושא מעורבות עמותות במערכת החינוך הממלכתית בישראל נערכו על ידי חוקרים מן המכון ליזמות במכללת בית ברל.
בשנת 2008 נערך הראשון שבהם במסגרתו נאספו נתונים מ450 בתי ספר במטרה לעמוד על דפוסי פעילות המגזר השלישי והפילנתרופיה העסקית במערכת החינוך.
המחקר השני בחן את השפעות תקופת המיתון שהחלה בשנת 2008 על דפוסי הפעילות הנ"ל.

מימדי תופעת מעורבות עמותות חינוכיות בבתי הספר
מן המחקרים הנ"ל עולה כי ברובם המוחלט של בתי הספר (כ89%) ישנה מעורבות כלשהי של עמותות העוסקות בשיפור רמת החינוך והחדרת תכנים וערכים אל בתי הספר.
נמצא כי בכל בית ספר פועלות בממוצע כשלוש תוכניות בו זמנית. בכ20% מבתי הספר פועלות בכל רגע נתון בין 6 - 9 תוכניות המנוהלות עלי ידי עמותות חינוכיות.

לא רק עמותות חינוכיות מפעילות תוכניות העשרה ותמיכה בתלמידי בתי הספר.
קרנות פילנתרופיות המוקמות על ידי גופים מן המגזר העסקי מממנות פעילות שכזו, כך גם גורמים מטעם הרשויות המקומיות ומשרדי ממשלה (הכוונה כמובן למשרדים חוץ ממשרד החינוך עצמו המקצים משאבים למימון תוכניות חינוכיות מטעמם בבתי הספר).

התכנים שעמותות חינוכיות פועלות לשלב בבתי הספר
שני הנושאים העיקריים שעמותות חינוכיות פועלות לקדם הם "העשרה" ו"תגבור".
תחום "העשרה" כולל הוספת תכנים באמצעות פעילות חינוכית הנוספת על הבסיסית של מערכת החינוך.
פעילות "תגבור" עניינה מתן תמיכה לתלמידים על מנת לסייע להם להתמודד עם חומרי הלימוד הכלולים בתוכנית הלימודים של משרד החינוך.

עוד תחומים שעמותות חינוכיות מקדמות הם הקניית מיומנויות וכישורי חיים, חינוך לערכים, הגברת המעורבות בקהילה ועוד.

פערים בחברה הישראלית כצורך המניע פעילותן של עמותות חינוכיות  
אחד המנועים המרכזיים האחראי להתרחבות תופעת מעורבותן של עמותות חינוכיות בבית הספר הממלכתיים הוא הפערים החברתיים בישראל המוכרים לכולנו. כך למשל תוכניות תגבור רבות מופעלות בבתי ספר בהם לומדים ילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני ומטה.
תוכניות תגבור כאלה עוסקות בדרך כלל במתן תמיכה שתאפשר הגעה להישגים במקצועות הליבה (מתמטיקה, אנגלית וכישורי שפה) זאת במטרה להבטיח בסיס אקדמי שישפר את סיכויי הילדים מרקע זה לשפר את מעמדם וכך לצמצם את הפערים החברתיים.

היקף מעורבותן של עמותות חינוכיות במוסדות החינוך הופך אותן לשותפות משמעותיות הפועלות בתחומי הליבה והמעטפת גם יחד. ישנם מבקרים הטוענים כי הכרחי לדאוג לרגולציה של עמותות כאלה ופיקוח עליהן מטעם משרד החינוך.
נראה כי פוטנציאל גדול עוד יותר טמון בפעילות עמותות חינוכיות אשר מטבען הן נכונות "למלא חללים" ולספק פתרונות לצרכים במערכת החינוך שבלעדיהן היו נותרים ללא מענה.

הידעת? פורטל סיפתח תורם מחצית מרווחיו לעמותות ומלכ"רים על פי בחירת הגולשים. כל שצריך לעשות הוא להגדיר את סיפתח כדף הבית, לאמץ עמותה כלבבך ו..לגלוש כרגיל. זו ה-דרך לייצר תרומה כספית חברתית מבלי להכניס את היד לכיס.

על מנת לאשר בעלות על מודעת העסק הנכם מתבקשים להזין את פרטי האימייל שלכם וללחוץ על כפתור "שלח".

תודה.
נשלח אליך אימייל לאישור כתובת המייל. אנא בדוק את תיבת המייל שלך ולחץ על הקישור שבמייל לצורך הפעלת פרטי הגישה שלך.

שגיאה.
אימייל כבר רשום במערכת או פרטים שנשלחו אינם נכונים.