loader
loaderloader
דף הבית > מאמרי סיפתח > 5 בירות האופנה העולמיות והמאפיינים של כל אחת

5 בירות האופנה העולמיות והמאפיינים של כל אחת

פורסם ב28/09/2014
ע"י רונה ברזילי
שבוע האופנה מתקיים בערים הבאות: ניו-יורק, פריז, לונדון, מילאנו וטוקיו. אלה הן חמש בירות האופנה העולמיות ולכל אחת מהן מאפיינים ייחודיים.

המאפיינים של כ"א מבירות האופנה:

פריז- טעם טוב, שיק;

לונדון- מהפכנות, יצירתיות. האחות הצעירה של פריז;

מילאנו- סקסיות ונשיות;

ניו יורק- מסחריות;

טוקיו- האדרת הבגד, הלבוש ולא הלובש (לא מסחרי);

פריז:

Chanel  - ייסדה את בית האופנה קוקו שאנל. התחילה דווקא בייצור כובעים ועברה לבגדים. החלה את הקריירה שלה ב- 1913. היתה מהפכנית בדורה. בית האופנה מאופיין באסתטיקה מאופקת אבל גם בהעזה. השמלה השחורה הקטנה. חליפות מכנסיים לנשים. חליפות טוויד וצמר – ג'קי קנדי. שילוב צבעים שחור-לבן. מי שעומד בראש בית האופנה החל מ- 1983 הינו קרל לגרפלד, שעומד גם בראש בית האופנה שלו -"קרל לגרפלד" וגם בראש בית האופנה "פנדי".

  • – בית האופנה התחיל בייצור נעלי ילדים. לאחר מכן עברו לעצב ולייצר בגדי נשים. ידועים מאוד בתיקים היוקרתיים שלהם, וכן בכך שנשות האלפיון העליון מתלבשות בבגדי המותג. המעצב הראשי של בית האופנה היה האמריקני מייקל קורס, החל משנת 1998 ולאחריו מונה רוברטו מניצ'טי (בשנת 2004). למניצ'טי גם בית אופנה משלו שאותו השיק בניו-יורק בשנת 2004. מניצ'טי נועז יותר מקודמו מבחינת העיצובים שלו.

 Christian Lacroix – מאופיין בצבעוניות עזה. הבגדים נראים כמו ציור שמן, מאוד יצירתי מבחינת צבעוניות אך הגזרות שקטות בד"כ. מושפע ממוטיבים אתניים, צוענים, רוקוקו, ומהצייר הצרפתי טולוז לוטרק. בשנת 2002 מונה לקרואה למעצב הראשי בבית האופנה האיטלקי פוצ'י, ובשנת 2005 נמכר בית האופנה ועבר לבעלות אמריקנית.

Louis Vuitton – יצרן תיקי נסיעות. קו קלאסי, אלגנטי, מאוד מועד לחיקויים...

Balenciaga – קריסטובל בלנסייגה סגר את דלתות בית האופנה שלו בשנת 1968 מכיוון שחש שכבר אין מי שראויה שהוא ילביש....החל משנת 1995 הגיע צרפתי צעיר בשם ניקולה גסקוויר שהחיה את בית האופנה ואף נחשב ע"י רבים, לרבות סוזי מנקס כתבת האופנה הבכירה  של ההרולד טריביון (האנגלי), למעצב היצירתי, המקורי והמעניין בדורו. המותג מאופיין בקווים נקיים אך עם טוויסט, עם תעוזה מסוימת. תיקים גדולים- אוברסייז. בשנת 2002 הושק קו לבוש לגברים.

Yves Saint Laurent- מאוד אלגנטי, מתוחכם, נועז. בזכותו החלו נשים ללבוש חליפות מכנסיים, טוקסידו, מעילי מלחים, מעילי טרנץ', שמלות וחולצות בסגנון "איכרה". התחיל כמתמחה בבית האופנה של דיור, ומהר מאוד עמד בראשו, בגיל מאוד צעיר. סבל מדיכאונות שהחלו בתקופת שירותו הצבאי. תוך זמן קצר פתח עם שותפו לחיים ולעסקים בית האופנה הנושא את שמו. לאחר שאיב סאן לורן פרש עמדו, לפי הסדר: אלבר אלבז, טום פורד, וכיום סטפאנו פילאטי בראש בית האופנה (פילאטי עבר לפני כן בבתי האופנה של ארמאני ואח"כ פראדה). המשפט המפורסם והמאפיין את איב סאן לורן הינו: "אופנות נעלמות, סגנון הוא עניין נצחי".

  • – בראש בית האופנה עומד מעצב בשם אוליבייר תייסקנס, יליד בריסל (בלגיה), שסגנונו מאוד גוטי / ויקטוריאני. בקולקציות הראשונות שלו שילב שיער אדם ושמלות ויקטוריאניות בעלות נפח מרשים. כשמונה לעמוד בראש בית האופנה "רוקאס", לאחר שדחה הצעה לעמוד בראש בית האופנה ג'יבנשי, הקפיד להישאר נאמן למוטיבים המאפיינים את בית האופנה: תחרה, הצבע הורוד, שמלות ערב ודגש על חייטות מעולה. במקביל, שם תייסקינס דגש על  וטיב הנפח שמאוד מרתק אותו באופן אישי. הסגנון של בית האופנה נשי ואלגנטי.

Jean Paul Gaultier – הילד הרע של עולם האופנה הצרפתי. בגדים נועזים, בוטים. מחוכים עם שפיץ (מדונה בסיור בשנת 1990), גרביונים ובגדים תחתונים שנלבשים "בחוץ". חוצה גבולות. ידוע בעיקר בזכות חצאיות שעיצב לגברים, הלבשה תחתונה (מחוכים) שנלבשים כלבוש "חיצוני", גרבונים עם קעקועים וחולצות פסים.

Dior  - בית אופנה צרפתי ותיק. דיור יצר את ה"ניו לוק" בשנת 1947 אחרי מלה"ע השנייה. רבים כעסו עליו בשל שימוש מופרז בבדים יקרים ליצירת שמלות עשירות ושופעות, אך למרות זאת האופנה החדשה של השמלות האלגנטיות והמשופעות בבד, "תפשה" וזכתה לאהדת הקהל. "דיור" הינו בין בתי האופנה הראשונים שייצרו גם בשמים. עד לפני מספר חודשים עמד ג'ון גליאנו הבריטי בראש בית האופנה, והוא נודע כמעצב נועז ובוטה, שנתון להשפעות והשראות אקלקטיות. גליאנו פוטר בשל התבטאויות אנטישמיות בפברואר 2011, ותחילה היו שמועות שמארק ג'ייקובס יחליף אותו, אך נכון לרגע זה עוד לא הוכרז מי יעמוד בראש בית האופנה במקום גליאנו.

  • – קו בתולי, נקי, בסגנון וינטאג'. הסגנון התל-אביבי מושפע ממנו. מותגים כמו "עלמה" ו-"בנות" למשל, מושפעים מהקו של קלואה. קארל לגרפלד עמד בראש בית האופנה בתחילת דרכו, וכשעזב לטובת "שאנל" היו כמה שנים פחות טובות. אח"כ הגיעה סטלה מקרטני האנגלייה, ורוח חדשה נכנסה לבית האופנה. מקרטני הצליחה להכניס רוח לונדונית צעירה וביחד עם השיק הפריזאי הנודע,המותג הפך לחביב על 'סלבס' כגון: קיית מוס, מדונה וקמרון דיאז. כיום המעצבת של בית האופנה הינה פוב פילו הצרפתייה, שמעצבת בסגנון נשי וקליל. היא גם יזמה קו יומיומי וזול יותר הקרוי See.

לונדון:

Alexander McQueen – מלך האוונגרד. העיצובים שלו מזכירים ברוחם את "אגדות האחים גרים", מאוד גוטי, דרמטי ולא מסחרי. הגיע מרקע סוציו-אקונומי נמוך. זכה כבר בשנת 1996 בפרס מעצב השנה בבריטניה. היה בן טיפוחיה של איזבלה בלאו שהתאבדה בשנת 2007. עד שנת 2001 היה המעצב הראשי של ג'יבנשי, אך לא היתה התאמה בין אופי עיצוביו לבין בית האופנה הוותיק. בשנת 2003 השיק מקווין את בית האופנה שלו. התאבד בפברואר 2010 כשבוע לאחר מות אימו. היה בן 42 במותו.

  •  -  חברת אופנה מאוד ותיקה שנוסדה בשנת 1856. כיום עומד בראשה כריסטופר ביילי, יליד 1971, שמצד אחד מכבד את המורשת של בית האופנה, ומצד שני

אינו דורך במקום ומרבה לחדש ולרענן. ביילי אינו מרבה להשתמש במוטיב המשבצות המאפיין את המותג, אך, מצד שני, נותן מקום של כבוד למעיל הטנרץ' האנגלי, המסורתי, המזוהה כ"כ עם בית האופנה. ביילי הפך את בית האופנה משמרני ומסורתי ל"מגניב" וטרנדי. עבד לפני כן אצל דונה קארן בניו יורק ואח"כ ב"גוצ'י" במילאנו לפני שנבחר לעצב ב"ברברי". 

Stella Mc Cartney  - מעצבת אנגליה, בתו של פול מקרטני. ילידת 1971. עיצבה בבית האופנה "קלואה" אותו עזבה בשנת 2001 , ובשנת 2002 פתחה את חנותה הראשונה בניו-יורק. העיצובים שלה נשיים, "קוליים", לא מתאמצים, פרקטיים ועם הרבה הומור, למשל ווסטים והלבשה תחתונה בהדפסי פירות שקהל לקוחותיה מאוד אהב. בשנים האחרונות עשתה שיתופי פעולה עם "אדידס" ועם "h & m".

Vivienne Westwoodילידת 1941. ללא השכלה פורמאלית הפכה לאחת המעצבות המצליחות והידועות. יש לה "כתב יד" ברור והבגדים שהיא מעצבת מאופיינים בהומור, יצירתיות, צבעוניות, וניתן להגדיר אותם כפאנק אינטלקטואלי. ווסטווד קוראת תיגר על התפישות השמרניות לגבי מה זאת אופנה, ויש בעיצובים שלה הרבה מחשבה ועומק אינטלקטואלי עם התייחסות להיסטוריה.לונדון- עיר האופנה

מילאנו:

האופנה האיטלקית היא סקסית, מותאמת לגוף האישה, סוגדת לקימורים הנשיים, מסמלת תשוקה.

Dolce & Gabbana – בית האופנה של דולצ'ה & גבאנה נוסד בשנת 1985 והוא משקף באופן מובהק את תרבות הלבוש הסיציליאנית. הנשים סקסיות, בגרביונים שחורים, חזיות תחרה, חצאיות מתנפנפות, מחוכים וכו', והגברים קשוחים ומסוקסים בחליפות עם פסי סיכה, מגבעות "פדורה" ותסרוקת מוקפדת. בית האופנה מאופיין בסגנון סקסי, בוטה ובהתייחסות לקולנוע האיטלקי. אהוב מאוד על סלבריטאים ברחבי העולם. לבית האופנה יש גם בגדי ילדים, בשמים, אקססוריז, שעונים, משקפי שמש, בגדי ים ועוד. יש לבית האופנה גם קו חצוף וצעיר יותר בשם D & G .

Versace  - בית האופנה הוקם בשנת 1978 ע"י ג'יאניני ורסאצ'ה. המותג נחל הצלחה גדולה, והקהל אהב את הצבעוניות העזה, הגזרות הצמודות לגוף והסגנון הנוצץ והראוותני. ג'אניני  גייס את אחותו הצעירה דונטלה לעבוד יחד עימו, ולאחר שהוא נרצח בשנת 1996 היא המשיכה לעמוד בהצלחה בראש בית האופנה, כאשר היא מצליחה לשלב בין הסגנון האיטלקי במובהק של אחיה המנוח, לבין סגנון ה"רוק אנד רול" שמאפיין אותה. בגדי המותג הם נוצצים, חשופים, מנומרים לעיתים וכו'. לורסצ'ה יש גם קוסמטיקה ואף מלון מפואר שהוקם בשנת 2000 בחוף הים באוסטרליה.

Roberto Cavalli – יליד 1940. קוואלי ידוע אף הוא כבעל סגנון מאוד סקסי, מוחצן, נובו-רישי. מיועד לאישה סקסית, משופצת, שמתחברת לסגנון ה"ריץ' ביץ'". הבגדים צמודים וארוכים, שימוש בעורות, לעיתים קרובות מנומרים. קוואלי היה מבין הראשונים שעשו הדפסות על עור, והוא מתמחה בהדפסות על טקסטיל. את בית האופנה הקים בשנות ה- 60 ואז נחל הצלחה גדולה. לאחר מכן חלה דעיכה מסוימת, ובשנות ה- 90 עשה "קאמבק" בין היתר בעזרתה של אשתו השנייה שעובדת עימו, מיס יוניברס לשעבר, שגם לובשת את העיצובים האקסטרווגנטיים שלו. קוואלי, לדבריו, שואב השראה מהטבע ומרבה להשתמש בעורות, נוצות, מנומרים וכו'.

Gucci  - בית האופנה התחיל כחברה איטלקית משפחתית, שהתמחתה בעורות. כיום מדובר בחברת אופנה גדולה, המאופיינת בחצאיות עיפרון חובקות גזרה, אקססוריז מדהימים ובגדי ערב, וכן הלוגו הידוע – האות G - מוטבע על גבי הפריט. הסגנון של ג'וצי אף הוא סקסי ו- "ריץ' ביץ'" אבל יותר כוחני ופחות מתחנחן מאשר קוואלי או ורסאצ'ה. אין בגוצ'י over styling. בראש קו בגדי הנשים עומדת פרידה ג'יאניני, ובראש קו בגדי הגברים עומד ג'ון ריי.

Valentino  -  ולנטינו גרבאני, יליד 1932, מוכר בשמו הפרטי כמו כל ה"מגה סטארים". נולד במילאנו, אך למד עיצוב אופנה בפריז, ואכן הסגנון שלו צרפתי יותר מאשר איטלקי. ידוע בשמלות הערב המדהימות שלו, שלבשו הכוכבות הגדולות: אליזבת טיילור בסרט "ספרטקוס", ג'קלין קנדי- אונאסיס לבשה שמלה שלו בשנת 1968 בחתונתה עם אונאסיס, גוליה רוברטס בטקס האוסקר ב- 2002 לבשה שמלת וינטג' שחור-לבן בעיצובו, ועוד. השמלות שהוא מעצב מאוד נשיות, אלגנטיות, מלכותיות. ידוע בחגורות המעוצבות עם הלוגו V, בסנדלים המשובצים אבנים טובות ובשימושו בבד בצבע אדום בהיר. מאוד יצירתי אבל גם מסחרי, לעיתים מזכיר בסגנון את "שאנל" אך השימוש בבדים מבריקים שונה מ"שאנל".

Prada  - החברה התחילה כחברה משפחתית לייצור מוצרי עור. בשנת 1971 הצטרפה מיוצ'ה פראדה לחברה וכעבור 20 שנה לא ניתן לזהות עוד את אותה החברה הקטנה שהיתה בתחילת הדרך. מיוצ'ה פראדה ובעלה, שהוא מנכ"ל קבוצת פראדה, הובילו את החברה להצלחה כלל עולמית, והם יודעים לזהות מגמות תרבותיות/אופנתיות בצורה יוצאת דופן. מיוצ'ה פראדה היא בעלת אישיות מעניינת, היא למדה מדע המדינה במילאנו והשתייכה למפלגה הקומוניסטית, ועם זאת, עומדת בראש אחד מבתי האופנה היוקרתיים והמצליחים בעולם. בית האופנה מאופיין בכיוון שמרני, קווים נקיים, סגנון מתוחכם "ספרנית שיק", מתאים לנשים אינטלקטואליות. בגדים שמרניים אבל עם "דיטיילים" מעניינים, סגנון של יד שנייה, לעיתים "דודתי" משהו. סגנון "לא איטלקי" במהותו.

Miu Miu -  הקו הצעיר של "פראדה". קו בעל מוזרות מסוימת, עם "טוויסט" אופנתי.

שופינג במילאנו

ניו יורק:

   סגנון אורבני, מסחרי, כ"א יכול להתחבר, הכסף הוא העיקרון המנחה.

Calvin Klein  - עיצוב נקי, ספורטיבי. קווים נקיים, שמרני, יוניסקס. מינימליזם מחויט ומעודכן, לא צבעוני, בגדים שכ"א יכול ללבוש. דגש על קווי המתאר של הגוף, אבל באופן נינוח ולא מתאמץ. כיום עומד בראש בית האופנה מעצב איטלקי בשם איטלו זוקלי, שממשיך את הקו המונוכרומטי והנקי של קלווין קליין.

Donna Karen – הסגנון מזכיר את קלווין קליין אבל הבדים צבעוניים ולעיתים מבריקים יותר. הבגדים מאוד מסחריים מכיוון שהם מתאימים ללבישה מהבוקר עד הערב. דונה קארן מצהירה כי היא מלבישה את האישה העובדת בבגדים שישמשו אותה הן במשרד, הן עם הילדים והן ליציאה בערב, באמצעות התאמות קלות. דונה קארן מייסדת המותג התחילה כמתמחה אצל אן קליין. לאחר התמחות קצרה ירשה את מקומה של קליין, ולאחר עשור כמעצבת ראשית אצל אן קליין הקימה דונה קארן, בשנת 1984, יחד עם בעלה המנוח, את המותג "דונה קארן" שהתפתח עם השנים וכולל גם בגדי גברים שנולדו מתוך הצורך להלביש את בן זוגה, בגדי ילדים, בשמים, מוצרים לבית, משקפי שמש ועוד. הסגנון פשוט, ספורטיבי, מדגיש את יופיו של הגוף, אך יש בו תחכום.

בשנת 1989  הקימה את הקו הצעיר והזול יותר DKNY.

Ralph Lauren – ראלף לורן הוא יליד 1939 והפך לשם המוכר בכל העולם. הלוגו שלו- שחקן פולו רוכב על סוס ידוע לכל. התחיל מקו של בגדי גברים והתרחב אח"כ, וכיום מעצב ומייצר גם מוצרים לבית. המעצב האמריקאי הראשון שגילה את המסחריות שבאופנה לבית. הסגנון של מאוד מתחבר ל"גבר של פעם" ולסגנון אוניברסיטאי – IVY LEAGUE. הסגנון מאוד שמרני, מונוכרומטי, קלאסי.

Tommy Hilfiger – יליד 1951. נולד כאחד מתוך 9 אחים, והחל את הקריירה בשנת 1969 עם 150$ ו- 20 זוגות ג'ינסים. בכך, הוא מגלם למעשה את החלום האמריקני, של מי שהגיע להצלחה בעשר אצבעות. בשנת 2004 השיק קו אלגנטי ואקסקלוסיבי יותר בשם H שהפרזנטורים שלו היו דייויד בואי ואימאן. הקו שלו מאוד ספורטיבי ואמריקאי, וכיום יש לו גם הלבשה לילדים משקפי שמש, ציוד ספורט, בשמים, חפצים לבית ועוד.  

שופינג בניו יורק

טוקיו

הכיוון ההפוך מניו-יורק. מתחשבים בבגד ולא באדם. האדם משרת את הבגד ולא להיפך. יותר אמנים ופחות מעצבי אופנה בעלי אופי מסחרי.

Yohji Yamamoto  - ידוע בגזרות האבסטרקיות (למשל, שכמיות ענקיות), בנעליים השטוחות ובנאמנותו לצבע השחור, יוז'י יממוטו הוא אחד המעצבים המפורסמים והמשפיעים כיום. נולד ביפן בשנת 1943 וגדל אצל אם תופרת, לאחר שאביו נהרג במלה"ע ה- 2. למד משפטים ולאחר מכן עיצוב אופנה. בשנת 1971 הקים את בית האופנה שלו בטוקיו. היה בן זוגה של ריי קוואקובו מ"קום דה גרסון". למרות האומנתיות שבעיצובים שלו, זכה גם להצלחה מסחרית מרשימה. הפריטים שהוא מעצב מהווים סמל סטטוס אצל הטיפוס האורבני / יצירתי. עשה גם שיתוף פעולה עם אדידס- המותג Y3  וקולקציות קז'ואל Y לנשים ו- Y לגברים, וכן השיק 5 בשמים.

Comme de Garcons  - "כמו הנערים". ריי קוואקובו, מעצבת ובעלים של בית האופנה הנ"ל, נולדה בטוקיו בשנת 1942. השיקה את בית האופנה שלה בטוקיו בשנת 1973. למדה ספרות ורק לאחר מכן התחילה לעצב בגדים, מכיוון שלא מצאה בגדים שרצתה ללבוש. הפכה את הצבע השחור לצבע "קז'ואל" שמקובל ללבוש גם בשעות הבוק. מהווה השראה למעצבים אחרים: יוצרת גזרות אמורפית שמעוותות את הגוף במקום להדגיש את קימוריו, בגדים שהם יוניסקס, פריטים דמויי מדים, שימוש בסוגי טקסטיל "לא רגילים" והריסתם כמעט לצורך יצירת מראה ספציפי, ועוד.  הבגדים מהווים יצירות אומנות ממש, וקוואקובו פתחה חנויות במקומות לא צפויים ולא "מתבקשים". יש לה גם קו של בגדי גברים, רהיטים ובשמים.

Rei Kawakubo

Junya Watanabeג'וניה וואטאנאבה נולד בטוקיו בשנת 1961. היה תלמיד של ריי קוואוקובו ב"קום דה גרסון" שם התמחה לאחר שסיים את לימודי עיצוב האופנה שלו. כיום הוא מעצב כ"פרילנסר" בקום דה גרסון וגם בעל קו ביגוד עצמאי משלו. חב הרבה לריי קוואקובו אבל בכ"ז בעל "כתב יד" ייחודי. הבגדים מאופיינים בעדינות וברגישות וגם בדמיון וביצירתית, למשל תצוגת אופנה של בגדי חורף 1999, שבה המסלול היה נתון למטחי מים בלתי פוסקים והבדים מהם עוצבו הבגדים יוצרו ע"י חברה יפנית התמחה בביגוד המיועד לתנאי אקלים קיצוניים.  בשנת 2001 השיק קו בגדי גברים. כיום הוא אחד המעצבים הנחשבים בפריז.

 Issey Miyake – בית אופנה יפני ותיק. התצוגות אומנותיות, כמו תערוכת אומנות. מלוות במוסיקה של DJ מפורסמים, שמותאמים לפריטים המוצגים. בראש בית האופנה עומד נאוקי טאקיזאווה, שהתחיל כאחד המעצבים בחברה, ואח"כ קיבל לידיו הן את קו בגדי הנשים והן את קו בגדי הגברים. נאוקי טאקיזאווה מאופיין בשימוש בצבעוניות עזה, ניגודית. בית האופנה עשה לאורך כל השנים שיתופי פעולה עם אומנים, מוזיקאים ומאיירים וטאקיזאווה ממשיך בכך.  

שופינג בטוקיו

המאמר נכתב על ידי רונה ברזילי, סטייליסטית אישית המספקת שרותי סטיילינג מקצועיים, הנחיה והדרכה בתהליך בחירת הבגדים, התאמתם למבנה הגוף והאישיות.

הידעת? פורטל סיפתח תורם מחצית מרווחיו לעמותות ומלכ"רים על פי בחירת הגולשים. כל שצריך לעשות הוא להגדיר את סיפתח כדף הבית, לאמץ עמותה כלבבך ו..לגלוש כרגיל. זו ה-דרך לייצר תרומה כספית חברתית מבלי להכניס את היד לכיס.

על מנת לאשר בעלות על מודעת העסק הנכם מתבקשים להזין את פרטי האימייל שלכם וללחוץ על כפתור "שלח".

תודה.
נשלח אליך אימייל לאישור כתובת המייל. אנא בדוק את תיבת המייל שלך ולחץ על הקישור שבמייל לצורך הפעלת פרטי הגישה שלך.

שגיאה.
אימייל כבר רשום במערכת או פרטים שנשלחו אינם נכונים.